Sökresultat för Marianne Gutler Lindström...
Rensa filter?
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Bilderböcker, pysselböcker och pedagogiska böcker 0–5 år Pedagogiska böcker 0–5 år Pedagogiska böcker 0–5 år: bokstäver och ord
”Hur blir det ett A, undrar Mumlan tyst för sig själv.Så kommer honpå´t: Öppna munnen och tappa hakan! Gapa stort och låt!”
Det här är ett exempel på hur Mumlan berättar hur man kan göra>br>för att låta som bokstavsljudet. Samtliga fonem som finns i svenakan finns representerade i boken, med bild och…
Ett pedagogiskt hjälpmedel, som är till för att öva den språkliga medvetenheten. CD-skivan TKT-lek innehåller tre spår. Det första spåret har ett enkelt språk, så att de mindre barnen kan följa med i fantasiresan på skivan. De övriga spåren ökar i svårighetsgrad och komplexitet i språket, så att det kan passa barnen,…
Kategorier: Handböcker för talare och praktisk retorik Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Boken TALAREN är en bok med många aspekter på vår talade kommunikation. Den startar med ett resonemang om språket och talet, för att gå över i fakta om talet och talakten. Den tredje delen, som är den mest omfattande innehåller mängder med tips och råd. Det hela börjar med andningen, där också CD-skivan ger…
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Bilderböcker Bilderböcker, pysselböcker och pedagogiska böcker 0–5 år
Sagorna om Igelkotten Kurt är ett stimuleringsmateriel, där barnen kan lyssna på CD-skivan och samtidigt ”låtsasläsa” texten om och om igen. Parallellt med den auditiva upplevelsen kan de även få en visuell upplevelse av både text och bild, vilket kan göra barnen mer textmedvetna och nyfikna på att lära sig…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkinlärning: särskilda färdigheter Språkinlärning: uttal Språkundervisning och språkinlärning Undervisning i specifika ämnen
TKT-metoden innehåller dels en teoretisk del, som beskriver forskning och utvecklingsarbetet med metodiken och metoden, och dels en mer praktisk inriktad del, som ger pedagogerna tips och arbetsmetoder i hur de skall stimulera barnen i det dagliga arbetet på förskolan.
Förutom metodik finns kortfattade beskrivningar av…
Vår läroplan föreskriver att skolan skall lära eleverna att läsa. skriva och räkna. Läser man noga kan man också hitta ordet tala. Det är dock inte alltid i fokus och vår tradition att utveckla den muntliga framställningen är ganska blygsam. Det kan ofta bara röra sig om att muntligt redovisa om sina grupparbeten eller…